Een goed tarief, toch een
hoge afrekening: hoe kan dat?

Bolt Energie
Vervelend, zo’n hoge afrekening. En hoe zit dat dan met je tarief bij Bolt? Zit je nog wel goed? Wees gerust: het antwoord is simpelweg ‘ja’. Om je energiefactuur goed te begrijpen, is het nuttig om de factoren, die jouw jaarafrekening bepalen, ook te begrijpen. We doen ze voor jou uit de doeken.

Je verbruikte meer energie dan ingeschat

Als je de voorbije maanden een nieuw elektronisch toestel of huishoudelijk apparaat installeerde, is de kans groot dat jouw energieverbruik toenam. Een wasmachine, droger, elektrische wagen of jacuzzi bijvoorbeeld. Mogelijks trok er bij jouw thuis een nieuwe persoon in of was je zelf gewoon meer thuis door de coronacrisis. Deze zaken kunnen de stijging van jouw energieverbruik verklaren. We stellen voor om jouw nieuwe voorschot aan te passen aan dit verhoogde verbruik, zodat je bij je volgende jaarafrekening niet hoeft bij te betalen.

Jouw voorschot werd niet juist ingeschat

Jouw voorschot werd mogelijks niet juist ingeschat. Dat kan gebeuren. Als je je prijs berekende op onze website en zelf geen verbruik ingaf, werd jouw voorschot bepaald op basis van het gemiddeld jaarlijks verbruik van een Belgisch gezin. In dat geval wijkt jouw energieverbruik dus af van het gemiddelde en ligt het hoger. Het kan ook zijn dat je een verbruik doorgaf dat geen betrekking had op het hele jaar. Indien je bijvoorbeeld de gegevens invoerde op basis van een afrekeningsfactuur van enkele maanden. Of je vulde per ongeluk je verbruik in in de foute eenheid en niet in KWh (bijvoorbeeld gas in m³ in plaats van in KWh). In dit geval wordt jouw voorschot best aangepast aan je hoger verbruik en valt je afrekening hoger uit dan verwacht.

Jouw meterstanden werden niet juist opgenomen door de netbeheerder

Het kan zijn dat de netbeheerder een fout heeft gemaakt bij het opnemen van jouw meterstanden. We raden je aan om de meterstanden op je afrekeningsfactuur te vergelijken met de cijfers op je teller. Indien deze niet overeenkomen, neem je best contact op met de netbeheerder. Op basis van hun feedback kunnen wij jouw afrekening corrigeren.

We ontvingen jouw meterstanden vóór de vijftiende van de maand

Indien jouw meterstanden werden opgenomen vóór de vijftiende van de maand, wordt geen rekening gehouden met het betaalde voorschot van die maand voor deze afrekening. Dit omdat je voorschot voor een volledige maand geldt. Je afrekening van volgend jaar zal wel rekening houden met deze betaalde maand.

Invloed van de wintermaanden

Als je in het begin van de winter klant bij ons werd en de netbeheerder ons jouw meterstanden doorgeeft in of tegen het einde van de winter, dan is de kans groot dat de som van jouw betaalde voorschotten niet voldoende is om jouw werkelijk verbruik te dekken. Dit komt omdat je meer energie verbruikt in de winter dan in de zomer. Jouw voorschot wordt berekend op jaarbasis, waardoor dit wat te laag is in de winter en wat te hoog in de zomer. Je hoeft je dus geen zorgen te maken. Dit is normaal.

Bolt Energie support

Wij staan voor je klaar!

Wij helpen jou graag en willen jouw persoonlijke situatie altijd samen bespreken. Aarzel niet om ons te contacteren.

We zijn vandaag bereikbaar tot 17:00