Een goed tarief, toch een
hoge jaarafrekening: hoe kan dat?

Een hoge jaarafrekening ontvangen, vindt niemand leuk. Zeker niet als de reden op het eerste zicht niet duidelijk is. Wij zetten enkele mogelijke oorzaken op een rijtje om jouw hoge jaarafrekening beter te kunnen begrijpen.

1. De invloed van de wintermaanden

Als je in het begin van de winter klant bij ons werd en de netbeheerder ons jouw meterstanden doorgeeft in of tegen het einde van de winter, dan is de kans groot dat de som van jouw betaalde voorschotten niet voldoende is om jouw werkelijk verbruik te dekken. Dit komt omdat je meer energie verbruikt in de winter dan in de zomer. Jouw voorschot wordt berekend op jaarbasis waardoor dit wat te laag is in de winter en wat te hoog in de zomer. Je hoeft je dan geen zorgen te maken, er liep niets mis. Je zou normaal gezien een som terugbetaald gekregen moeten hebben van je vorige leverancier bij je vertrek om je lager verbruik in de zomer te vergoeden.

2. Bij je inschrijving klopten de gegevens over je energieverbruik niet

Jouw voorschot werd niet juist ingeschat. Dat kan gebeuren. Als je je prijs berekende op onze website en zelf geen verbruik ingaf, werd jouw voorschot bepaald op basis van het gemiddelde verbruik van een Belgisch gezin. In dat geval wijkt jouw energieverbruik hier dus van af en ligt het hoger. Het kan ook zijn dat je een verbruik doorgaf dat geen betrekking had op het hele jaar. Indien je bijvoorbeeld de gegevens invoerde op basis van een afrekeningsfactuur van enkele maanden. Of je vulde per ongeluk je verbruik in in de foute eenheid en niet in KWh (bijvoorbeeld gas in m³ in plaats van in KWh). In dit geval moeten we jouw voorschot aanpassen aan jouw hoger verbruik en valt je afrekening hoger uit dan verwacht.

3. Je verbruikte meer energie

Als je de voorbije maanden een nieuw elektronisch toestel of huishoudelijk apparaat installeerde, is de kans groot dat jouw energieverbruik toenam. Een wasmachine, droger, elektrische wagen of jacuzzi bijvoorbeeld. Mogelijks trok er bij jouw thuis een nieuwe persoon in. Dat kan de stijging van jouw energieverbruik ook verklaren. Daarom passen we jouw voorschot aan aan dit verhoogde verbruik, zodat je bij je volgende jaarafrekening niet hoeft bij te betalen.

4. Jouw meterstanden werden niet juist opgenomen door de netbeheerder

Het lijkt er op dat de netbeheerder een fout heeft gemaakt bij het opnemen van jouw meterstanden. We raden je aan om de meterstanden op je afrekeningsfactuur te vergelijken met de cijfers op je teller. Indien deze niet overeenkomen, neem je best contact op met de netbeheerder. Op basis van de feedback kunnen wij jouw afrekening corrigeren.

5. We ontvingen jouw meterstanden vóór de 15de van de maand

Jouw meterstanden werden opgenomen vóór de 15de van de maand. Dat wil zeggen dat we geen rekening houden met het betaalde voorschot van die maand voor deze afrekening. Dit omdat je voorschot voor een volledige maand geldt. Je afrekening van volgend jaar zal wel rekening houden met deze betaalde maand.

Nog vragen? Aarzel niet om ons te contacteren op 02 899 33 00 of via info@boltenergie.be. We bekijken jouw afrekening graag samen.