Christel en Rutger
Zonne-energieZaventem

Christel en Rutger

In het kort

  • zonne-energie
  • pilootproject waarbij Brussels Airport Company haar opgewekte stroom deelt met de buurt
  • stroom voor 100 huishoudens
logo-3208

Als luchthaven in het hart van Europa, vormt Brussels Airport de toegangspoort tot Brussel, België en de rest van de wereld. Het is een stad op zichzelf, die bruist van activiteit. Toch blijft het een luchthaven op mensenmaat, met aandacht voor elk individu. Óók de buren, die nu voordelige groene stroom kunnen krijgen vanop het dak van de luchthaven. Meer info

Christel en Rutger hebben binnen Brussels Airport Company (BAC) een duidelijke missie: zorgen dat de in-huis opgewekte stroom niet alleen binnen het bedrijf wordt verbruikt, maar ook wordt gedeeld met de buren. Onder meer dankzij de zonnepanelen draait de grootste luchthaven van het land al op groene energie, en door een samenwerking met Bolt willen ze nu ook de buurtbewoners meer betrekken. “Echte verandering begint bij elk van ons, ook bij ons bedrijf”, vindt Christel. In het kader van het Stargateproject* organiseert de luchthaven nu een pilootproject waarbij Brussels Airport gezinnen uit de buurt goedkopere groene stroom voor één jaar aanbiedt. “Dit is nog maar het begin”, zegt Rutger.

Als Energy Manager is Rutger verantwoordelijk voor de inkoop van elektriciteit en gas en ziet hij toe op de ontwikkeling van hernieuwbare energie op de luchthaven. Christel is Head of Sustainability, waar ze samen met haar team onder meer werkt aan het behalen van 'net zero carbon' in 2030. "Tegen die tijd willen we geen fossielhoudende brandstoffen meer gebruiken en volledig CO₂-vrij zijn voor onze eigen activiteiten als luchthavenuitbater," aldus Christel.

Van CO2-neutraal naar nettonuluitstoot

Brussels Airport Company is al sinds 2018 CO2-neutraal voor de eigen uitstoot als luchthavenuitbater. Voor alle gebouwen en infrastructuur die Brussels Airport Company beheert, de eigen activiteiten als bedrijf en de vloot bedrijfsvoertuigen wordt er al gebruik gemaakt van groene opgewekte elektriciteit. De restuitstoot van CO2 wordt gecompenseerd via offsetting. Maar de luchthavenuitbater heeft de ambitie om tegen 2030 helemaal geen CO2-uitstoot meer te hebben. “Door onze verwarmingsinstallaties te vervangen in de komende jaren, en ons elektrisch wagenpark, en daarbij in te zetten op meer groene stroomproductie via zonnepanelen, willen we die net zero carbon bereiken binnen vijf jaar”, legt Christel uit.

Energiegemeenschap

Tegelijkertijd wil Brussels Airport Company ook inzetten op de energiegemeenschap rond de luchthaven. “ De luchthaven biedt jobs, en een openbaar vervoersknooppunt, en we willen ook deze energiegemeenschap testen als extra connectie met onze burengemeenschap.”, begint Christel. “Dit is een eerste stap, en we gaan nadenken hoe we de buurgemeenten verder kunnen betrekken in het duurzame verhaal van Brussels Airport, ook op lange termijn.”

Stargate

Met het Europese ‘Stargate’ project werkt Brussels Airport Company aan een groenere luchtvaartsector, samen met een consortium van 21 partners uit heel Europa. Het omvat meer dan 30 projecten om duurzame innovaties en oplossingen te testen en te ontwikkelen, en deze energiegemeenschap is daar één van. Dit pilootproject maakt het mogelijk voor 100 gezinnen uit de buurt om één jaar lang voordelige zonne-energie te gebruiken, die op de luchthaven zelf wordt opgewekt. Voor de uitvoering vond Brussels Airport Company de ideale partner in Bolt. “Bolt is de enige energieleverancier die zo sterk inzet op het lokale niveau. Van de mensen, voor de mensen. Dat is knap.”, zegt Rutger.

Voor Bolt is het project met Brussels Airport een primeur: het eerste grootschalige initiatief rond energiedelen. “Dit is een proefproject, maar we hebben er alle vertrouwen in. Als het slaagt, willen we bekijken hoe we dit concept verder kunnen opschalen als we een energieoverschot hebben.” klinkt het vastberaden.

De uitdaging

Zonnepanelen installeren op een luchthaven is trouwens geen eenvoudige taak, legt Rutger uit. “Bepaalde reflecties vormen een gevaar voor piloten, omdat ze het risico lopen verblind te worden. Daarom wordt er voorafgaand veel onderzoek gedaan, inclusief digitale simulaties dankzij een Digital Twin van de luchthaven.” Rutgers taak bestaat er nu uit om, samen met het team van Christel, een volledig ecosysteem op te zetten rond de zonnepanelen, want er bestaat een concreet plan voor de verdere implementatie van het gebruik van zonnepanelen op het luchthaven terrein.


*Het Stargate-project maakt deel uit van de Europese Green Deal om duurzame luchtvaart mogelijk te maken. Het project ontving subsidie in het kader van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie, onder subsidieovereenkomst GA101037053.

Bij jou in de buurt