Bolt Logo
My Bolt
Bolt Logo
My Bolt
Frédéric
Zonne-energieMelsele

Frédéric

In het kort

  • zonne-energie
  • specialist in sterke dranken en groene energie
  • energie voor 20 huishoudens

In 2009 startte Frédéric met Miraflor, een bescheiden onderneming die zich toelegde op de import en distributie van bijzondere dranken. Waar de gin-tonictrend in de jaren 2010 voor wind in de zeilen zorgde, laat Frédéric zich vandaag door een andere kracht dragen: de zon. Zijn winkel en warehouse ‘Ginplaza’ in Melsele worden aangedreven door maar liefst 108 zonnepanelen. Wat er overblijft van de groene streekstroom, is voor de buurtbewoners. Let the fun be-gin!

Frédéric richtte Miraflor vanaf het begin bewust op artisanale labels die je niet in elk rek terugvindt. “Ik wilde absoluut geen Martini of Bacardi”, vertelt hij. “Mijn idee was om dranken met een verhaal naar België te halen: een vermout uit Italië, een likeur in kleine oplage… dat soort dingen.” In de jaren 2010 explodeerde de vraag naar gin-tonic, vooral in Vlaanderen. Miraflor groeide van een eenmanszaak uit tot een team van tien mensen. Vandaag is de hype voorbij, maar er zijn nieuwe trends. “Rum zit in de lift, vermout blijft sterk, en onze klanten zijn diverser geworden. Naast cocktailbars en drankhandelaars leveren we nu ook aan supermarkten en andere horeca.”

Ginplaza

Met Ginplaza, de belevingswinkel in Melsele, vond Frédéric een extra uitlaatklep. “We hebben er meer dan duizend gins, vijfhonderd rums, plus vermout en vodka. Daarnaast is er onze webshop, ginplaza.be. Daarmee bereiken we ook consumenten rechtstreeks.”

Groene keuzes

Naast zijn passie voor sterke dranken zet Frédéric ook sterk in op duurzaamheid. Twee jaar geleden investeerde hij in zonnepanelen én batterij, zowel op het bedrijf als privé. “Voor mij is dat een langetermijnkeuze. Ik heb twee kleine kinderen en ik wil dat zij begrijpen waarom we sorteren, waarom we recycleren, waarom energie slim gebruiken zo belangrijk is. Educatie, dat is alles.” Sterke dranken importeren van de andere kant van de wereld doet hij niet langer. “In het begin leek een gin uit Australië spannend, maar vandaag stel ik me daar vragen bij. We focussen meer en meer op buurlanden en West-Europa. Dat voelt gewoon juist.”

Ondernemer-zijn 2.0

Zijn engagement is ook praktisch: met zonnepanelen voorziet hij deels zelf in zijn energie. “Als ondernemer houd ik van onafhankelijkheid, en zelf je eigen energie produceren draagt daaraan bij. Natuurlijk zijn er beperkingen – als de stroom uitvalt, werken de panelen niet – maar ik wil die puzzel blijven verbeteren. Na verloop van tijd krijg je als ondernemer ook de luxe om dingen te veranderen. Ik stel mezelf steeds vaker vragen zoals: ‘Wie ben ik als ondernemer?’, ‘Waar wil ik voor staan?’ en ‘Wat wil ik doorgeven?’"

Durven kiezen voor vernieuwing

Eén van Frédérics stokpaardjes is het ondersteunen van jonge start-ups. “Toen Bolt op de markt kwam, was ik meteen klant. Terwijl mijn omgeving terughoudend was en vasthield aan het vertrouwde, durfde ik de stap te zetten. Voor mij draait het om kwaliteit, om duurzame keuzes en om het ondersteunen van merken en bedrijven die, net als wij, met passie werken.” Nu Frédéric ook opwekker is bij Bolt, is hij nog meer fan geworden. Hij wijst ook op de festivalsamenwerkingen van Bolt. “Dat is tof, want voor hetzelfde geld zouden ze bijvoorbeeld alleen wandelclubs kunnen steunen, en dat spreekt mij persoonlijk minder aan. Zelf ben ik een fervent festivalganger en muziekfanaat. Zowel de marketing als de services van Bolt sluiten voor mij perfect aan. Ik zit goed!”

Bij jou in de buurt