Interview

Izzy en Sharon van Banx: “Net zoals Bolt het energieverhaal heeft herschreven, geloven we dat Banx ook het verschil zal maken in de wereld van bankieren.”

Aline
Aline

Biep-biep. Een koffie to go. Biep-biep. Een cadeautje voor je petekind. Biep-biep. Hernieuwing van je Netflix-abonnement. Dagelijks halen we onze bankkaart of banking app meerdere keren tevoorschijn. Ook al willen we geloven dat we ons steentje bijdragen op andere vlakken, het concept duurzaam bankieren is voor velen nog onbekend. Daar willen Izzy en Sharon van Banx, de nieuwe Belgische banking app, verandering brengen. Via een CO₂-dashboard zie je wat de impact is van jouw uitgaven en dankzij het rewardssysteem van Banx spaar je punten voor lokale en duurzame initiatieven, zoals – wat anders! – energie van Bolt. 

Dag Izzy en Sharon, vertel eens, wat is Banx?

Izzy: Banx is het nieuwe geesteskind van Proximus en Belfius. Banx legt de lat voor digitale bankervaringen hoger, is volledig lokaal verankerd en stelt klanten in staat bewustere keuzes te maken die bijdragen tot een duurzaam België. Een unieke combinatie. 

Sharon: Banx is slim, eenvoudig in gebruik en in tegenstelling tot andere banken, willen we ook effectief impact hebben op het consumentengedrag van de mensen. Dit doen we door daad bij woord te voegen en klanten te empoweren om bewust keuzes te maken met impact. 

Hoe gaat dat in z’n werk ? 

Sharon: Een concreet voorbeeld is ons CO₂-dashboard. Bij elke aankoop die je doet kan je volgen wat de impact ervan is. Hoeveel bomen zijn er nodig om je CO₂-uitstoot van een bepaalde aankoop te compenseren? Het spoort de mensen aan om twee keer na te denken vooraleer ze hun geld spenderen.

Izzy: Bewustzijn creëren doe je ook door mensen een incentive te geven. Via de Banx-app kan je punten sparen en ze inruilen voor een duurzaam Belgisch project of een voucher bij één van onze lokale, duurzame partners. Waaronder Bolt, maar ook AS Adventure en Bio Planet bijvoorbeeld.

Jullie hebben samen de lead over Banx, hoe zijn jullie hier terechtgekomen?

Sharon: Yes, het is fijn om met twee de boel te runnen. Izzy – met zijn brede banking achtergrond en ik – met mijn brede marketing en digitale achtergrond zijn een complementair duo en vinden elkaar in het duurzame doel. Ik werkte al een tiental jaar voor Proximus in Marketing, waar steeds meer wordt ingezet op innovatie waarvan ook duurzame oplossingen. Zo bieden we refurbished smartphones aan of motiveren we mensen om hun oude apparatuur binnen te brengen, maar toch zijn de mogelijkheden in de telecomwereld beperkt. Proximus wilde meer betekenen en iets nieuws lanceren dat kan profiteren van zijn digitale en innovatieve kracht. Ze zagen in Belfius de ideale partner en in mij de geknipte persoon om het project te leiden. Ik hou wel van een uitdaging!

Izzy: Ik ben actief in de marketing- en communicatiewereld en zette reeds strategische lijnen uit voor andere banken en verzekeraars. Ik hou ervan om een bepaald idee om te zetten naar een concreet plan. Die kans bood ook Belfius mij aan. En innoveren bij een echte digital leader is een unieke kans. Net omdat Belfius zo een grote speler is, willen ze hun verantwoordelijkheid op vlak van duurzaamheid nemen. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat Banx aan de wieg staat van een nieuwe vorm van bankieren.

Wat onderscheidt Banx van andere banken?

Sharon: De slimme en eenvoudige betaling functies zoals split bill, ons beloningsprogramma en onze duurzame initiatieven zoals het CO₂-dashboard en groene beleggingsfondsen. Daarnaast staan we ook garant voor een persoonlijke aanpak. We willen een specifieke relatie creëren met onze gebruikers door bijvoorbeeld door een leuke, menselijke tone-of-voice in onze communicatie te gebruiken of via de stories in onze app, waarin we tips meegeven om je ecologische voetafdruk te verkleinen. Dat creëert een gevoel van community onder de Banx-gebruikers. 

Jullie professionele ambities met Banx zijn groot, maar trekken jullie thuis ook de groene kaart?

Sharon: Zeker en vast! Niet zo lang geleden hebben mijn man en ik beslist één auto te delen. Dit is niet zo evident met drie kinderen, maar het lukt ons. We nemen meer het openbaar vervoer vanuit Ukkel of gaan te voet naar de winkel. En aangezien we plastieken flessen hebben verbannen in huis, valt dat sleuren ook wel mee (knipoogt).

Izzy: Wij hebben onze hoeve in Herent net verbouwd en geïnvesteerd in een warmtepomp. Ook is de aanvraag voor zonnepanelen ingediend en rijden we meestal elektrisch. Met ‘wij’ bedoel ik mijn vrouw en ik, die ook actief is als rechterhand van de Chief Development & Sustainability Officer bij Ageas. Mijn zoontje Aaron is trots op de visie van zijn ouders. Hij noemt me zelfs ‘mister Banx’ (lacht).

Welke rol speelt Bolt in het hele Banx-verhaal?

Izzy: Bolt is een van onze lokale partners waarvoor Banx-gebruikers punten kunnen sparen. Zo krijgen ze tot €90 korting op hun jaarafrekening van Bolt, wat in tijden van hoge energieprijzen wel wat scheelt. En laat dat nu net één van de missies van Banx zijn: het verschil maken.

En waarom dan net Bolt, en geen andere energieleverancier?

Sharon: Natuurlijk eerst en vooral omdat Bolt groene energie levert , lokaal is en een ondernemer zoals Banx. Maar ook omdat energie – net zoals bankieren of telecom – een product is waar je dagelijks mee in aanmerking komt. Daarom is het heel belangrijk om vertrouwen hebben in de leverancier van dat product. Bolt geeft op dat vlak het voorbeeld. Door de energie-opwekkers op de voorgrond te plaatsen, weten mensen ook waar hun energie vandaan komt.  

Izzy: Ja, en als je kiest voor Bolt, maak je meteen impact. Banx zet in op het bewustmakingsproces, maar laat de eindverantwoordelijkheid bij de klant. Terwijl klant worden bij Bolt ook meteen gelijkstaat aan je steentje bijdragen. 

Als jullie luidop mogen dromen, wat zou je dan wensen voor de toekomst?

Sharon: Ik dacht meteen aan de vervuilende transportwereld. We bestellen allemaal massaal online, maar staan te weinig stil bij de impact van al dat verkeer op onze planeet. levering-aan-huis met drones is volgens mij een interessante mogelijkheid. Voor levering aan huis bestaan er groene alternatieven, zoals het Zweedse Budbee.

Izzy: Door mijn werk voor Banx heb ik geleerd dat aankopen in de categorie ‘transport’ het meeste koolstofdioxide uitstoten. Eigenlijk zou ik alle Banx-klanten voor elke CO₂-neutrale verplaatsing (fiets, elektrische wagen,..) willen belonen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een systeem waarbij ze punten kunnen sparen voor een elektrische fiets of een andere aanbieding van onze duurzame partners.

Ben jij klaar om de omslag te maken naar duurzaam en lokaal bankieren? Je kan de digitale banking app Banx gratis downloaden via de Google Play Store en de App Store. 

Meer weten? Surf naar de website banx.be

Meer lezen?